Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron to usługa której celem jest podniesieniem pozycji strony intenretowej dla danego słowa kluczowego w wyszukiwarce internetowej. Oczywiście jest to duże uposzczenie jednak jest to poprawna definicja

Pozycjonowanie stron to skomplikowany proces który rozpoczyna się od audytu SEO, wdrożeniu wytycznych z audytu, ciągłej optymalizacji strony oraz budowaniu profiu linków tzw link buildingu.

Co znajdziesz w artykule:

Historia pozycjonowania stron

W zamieszłych czasach szczególnie w nszym kraju pozycjonowanie stron to był trochę dziki zachód. Bynajmniej nie dlatego że jesteśmy dzikusami z rewolwerami (polacy są w ścisłej 5 na świecie jeżeli chodzi o zaawansowanie technik pozycjonowania) ale przez trochę wolną amarykankę i mnogość narzędzi. Jeszcze 10 lat temu królowały systemy wymiany linków (w Polsce mieliśmy tego najwięcej na świecie) i linkowało się czym popadnie także z rosyjskich automatów jak xrummer czy polskich (poniekąd świetnych) wynalazków jak adder czy doskonały publiker. Wystarczyło mocno linkować, delikatnie zoptymalizować stronę pod keywordy i szło do góry. Kwestią było tylko kto miał jakie zasoby w tych systemach

Pozycjonowanie jak na dzikim zachodzie
SEO jak na dzikim zachodzie

Wtedy też najpopularniejszym sposobem rozliczenia było rzoliczenie za efekt w postaci zajmowanej pozycji przez daną frazę. Jak była w przedziale 1 – 3 pozycji w google to płaciliśmy wyższą kwotę, 4-6 niższą, 7-10 jeszcze niższą a jak fraza była poza top 10 nie płaciliśmy nic.

Pozycjonowanie stron obecnie

Algorytymy google ewoluowały, kolejne systemy wymiany linków padały lub ich strony były wyłapywane przez google i wszsytko się zmieniło dość mocno. Wg. mnie na plus.

Obecnie jedną z najważniejszych rzeczy jest poprawna optymalizacja strony nie tylko techniczna ale też patrząca na elementy uzyteczności strony. Pojawiło się też zagadnienie „content is the king” i treści a przede wszystkim ich jakość mają olbrzymi wpływ na miejsce w rankingu wyszukiwarek. Link building w stosunku do początków SEO nie ma już takiego znaczenia ale nadal jest bardzo ważnym elementem SEO. Całe pozycjonowanie ewoluowało w stronę SXO – czyli optymalizację konwersji z ruchu organicznego. Składowymi usługi są też elementy na których nie skupiano sie w przeszłości – zarządzanie wizerunkiem – SEO PR, zarządzanie reputacją marki – SERM

Cel pozycjonowania

Nadrzędnym celem pozycjonowania strony, sklepu, aplikacji czy nawet filmiku na youtube jest po prostu wygenerowanie sprzedaży produktów, usług. Często cel pozycjonowania jest opatrznie rozumiany przez same agencje SEO dla których celem jest widoczność wg. narzędzi typu sem strom czy senuto lub konkretne keywordy. Nie to nie jest cel! Jest to tylko środek do uzyskania celu który powinien być wpisany jako dodatkowy KPI do umowy jednak skupianie się tylko na zasiegu, liczbie keywordów doprowadzi do tego że ruch moze będzie wysoki ale mało konwertywny. Jak wcześniej wspomniałem w dawniejszych czasach firmy jako cel pozycjonowania dobierały parę słów kluczowych które prezesowi firmy wydawały się najlepsze dla jego branży. I tak powstawały potworki np: dla branży turystycznej w rozliczeniu za efekt takie frazy:

  • last minute
  • all inclusive
  • wakacje
  • wczasy

Efekt takich wycen był taki że klient płacił abonament + najczęściej nie płacił za efekt a kiedy juz fraza wskoczyła do TOP 10 okazało się że generowała dużo ruchu ale bez konwersji. Klient ostatecznie niezdowolny bo płacić musiał dużo, ruchu z tego było ale konwersji brak. Reasumując podstawą przy pozycjonowaniu jest zrozumienie celu.

Pozycjonowanie – jak wygląda proces?

Samo pozycjonowanie to bardzo skomplikowany proces którego nauka tak naprawdę nigdy nie się nie kończy gdyz silniki wyszukiwarek ciągle się zmieniają i ciągle trzeba do tych zmian się dostosowywać. Postaram się pokrótce opisać jak wygląda cały proces:

Wstępna analiza

Podstawą, podstaw jest oczywiście odpowiednie rozeznanie w oczekiwaniach klienta co do pozycjonowania, rozeznanie w branży i konkurencji. Może nie do końca kluczowy będzie keyword research ale sugestia klienta na jakich frazach mu zależy będzie waźną wskazówką. Oczywiscie sprawdzenie konkurencji to najprostszy audyt stron konkurentów, sprawdzenie linków, słów kluczowych itp.

Audyt SEO – wytyczne optymalizacyjne

Fundament SEO czyli audyt SEO z wytycznymi optymalizacyjnymi. W skrócie polega to na tym że sprawdza się cały serwis

%d bloggers like this: