Audyt SEO

Optymalizacja strony internetowej

Audyt SEO – początek

Na początek w krótkich żołnierskich słowach o tym czym jest audyt SEO. Audyt SEO to dokument który zawiera słabe strony serwisu, wskazuje na błędy i w naszym wykonaniu pokazuje jak je poprawić.

Czego dowiesz się z artykułu:

Oczywiście audyt SEO audytowi SEO nie będzie równy bo dla duzego e-commerce będzie to inaczej wyglądało niż dla małej strony wizytówki, często taki audyt będzie się róznił pomiędzy branżami ale praktycznie każdy audyt można podzielić na główne części:

  • Audyt techniczny – zawierający techniczne wytyczne optymalizacyjne – różne niedoróbki w kodzie
  • Ocena najważniejszych czynników na stronie mających wpływ na SEO
  • Sprawdzenie struktury linków prowadzących do strony www, ich jakości
  • Sprawdzenie Usability strony (SXO) po to aby ten ruch dobrze konwertował jak już audyt zostanie wprowadzony
  • Dodatkowo sprawdzam też podstawy bezpieczeństwa oraz infrastrukturę z racji tego że jestem „gościem z IT” i progrmistą

Audyt SEO sam w sobie powie co dobre a co złe, w kazdym aduycie który wysyłam, do każdego punktu z audytu jest dołączona wytyczna jak dany element poprawić.

Jak wygląda audyt SEO

Tak jak wspomniałem wczesniej każdy audyt jest inny. Dla dużego e-commerce z milionami podstron będzie on wyglądał inaczej niż dla strony wizytówki typowo informacyjnej, inaczej będzie wyglądał dla B2B inaczej dla B2C, inaczej w branży FMCG a inaczej przy sprzedaży wycieczek zagranicznych czy nieruchomości.

Optymalizacja kodu strony internetowej
Optymalizacja kodu strony internetowej

Rozpoczęcie każdego audyt SEO wygląda w większości tak samo:

  • Spawdzenie wielkości serwisu, otoczenia konkurencji
  • Podstawowe parametry SEO
    • Tytuły stron – czy są poprawnie napisane, jaka jest struktura tytułów. Niestety ta podstawa do dzisiaj w wielu serwisach kuleje
    • Nagłówki (H1…H6) – ważny element nie tylko z punktu widzenia SEO ale także czytelności treści dla użytkownika
    • Kod strony – podstawowe błędy programistyczne
    • Dane strukturalne – ważny temat a jednak jeszcze pomijany
    • Stosunek treści do kodu
  • Blokady indeksacji – czy roboty mogą sie dostać tam gdzie powinny, sprawdzenie czy zablokowane są miejsca do których nie powinny mieć dostępu
  • Unikalność treści – bardzo ważny element
  • Adresy URL – ich struktura, które są indeksowane itp
  • Linkowanie wewnętrzne – jedna z ważniejszych rzeczy często w audytach pomijana lub traktowana po macoszemu a to w wielu przypadkach jest fundament SEO
  • Infrastruktura – problemy wydajnościowe nie tylko page speed 🙂

To są ogóły i to nie wszystkie ale od nich zaczyna się cały temat. Ciężko znaleźć taki uniwersalny audyt SEO bo sam przygotwując ten artykuł pzejrzałem wyrywkowo kilkanaście moich audytów i każdy jest inny, dużo punktów wspólnych ale jednak każdy unikalny.

Z racji tego że mam background IT zwaracam też uwagę na kwestie infrastruktury. Czy aby infrastuktura jest odpowiednia dla danej strony, czy nie ma poblemów wydajnościowych (wykonuje też stess testy), jestem w stanie podpowiedzieć jak przekonfiguować apache czy nginx aby funkcjonował szybciej a także zaprojektować zaawansowaną infrastrukturę pod bardzo duży e-commerce.

W audycie oprócz tematów typowo związanych z kwestiami optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe zwracam uwagę też na inne aspekty które mogą mieć wpływ na SEO:

  • Kwestie bezpieczeństwa – podatnosci na podstawowe ataki, możliwość udostępnienia newralgicznych danych
  • SXO – czyli kwestie na pograniczu użytecznosci strony a SEO – jest to element często zapominany w audytach a jednak bardzo kluczowy – skoro audyt ma nam przynieśc ruch z wyszukiwarek internetowych to warto aby skonwertował czy to do leada czy bezpośredniej sprzedaży. Niby banał a niektórzy tylko skupiają się na liczbie fraz w top 10 a nie sprzedaży
  • Analityka – kwestia też pomijana a jednak podstawą późniejszej współpracy w projekcie SEO jest możliwość mierzenia jej efektywności. Tutaj spawdzane są podstawy jak GTM, GA (cele, moduł e-commerce) czy Google Search Console. Działam też na Piwiku (matomo)

Jak widać audyt SEO to dużo więcej niż podstawy w stylu nagłówki, tytuły podstron

Audyt SEO przy pomocy SEO Quake
Prosty audyt SEO przy pomocy SEO quake

Jak wyglada wdrożenie audytu SEO

Wdrozenie audytu SEO zależy od wielu czynników takich jak wielkosc strony, typu CMSa, customowych rozwiązań:

  • Wdrożenie po stronie agencji SEO – tutaj sprawdza się to jeżeli strona nie jest zbytnio skomplikowana, twórca strony gdzieś zaginął albo zarobiony jest, nie ma żadnego dev, stage’a, procesu releasowania na podukcji tylko jedziemy na żywioł. Jest to metoda nie zalecana bo z doświadczenia wiem że w takiej sytacji nie ma też grama dokumentacji, backupu i jak coś pójdzie nie tak to leży produkcyjna strona. Na taki układ zgadzam się tylko w wyjątkowych sytuacjach dla stałych klientów
  • Wdrożenie po stronie klienta na zasadzie – wysyłam wytyczne i zapominam 🙂 Model zdarzający się dość często w którm przygotowuje audyt, wysyłam do klienta i ten audyt bez pytań jest procesowany. Zazwyczaj po miesiacu na pytanie co udało się wdrożyć, odpowiedź brzmi nic lub niewiele bo twórca strony nie mogł wykonać wytycznych lub kosztowo ich wdrożenie było zbyt dużym obciązeniem. Siadamy kombinujemy jak zrobić SEO bez wdrożenia wszystkich wytycznych lub szukamy alternatyw
  • Pełna współpraca z podwykonawcą – wysyłamy wytyczne, dostajemy info z estymacją, pytaniami i procedujemy z twórcami strony wytyczne na bieżąco
  • Pełna współpraca z podwykonawcą działem IT – projektowa. Przy dużych projektach po przygotowaniu audytu SEO przechodzi się go razem z programistami oraz działem marketingu otrzymuje się informację o realności wytycznych. Później taki audyt moze być dzielony na taski wrzucany do JIRA, Mantisa czy innego softu do zarządzania projektami i tam wspólnie z zespołem klienta procedujemy wszystkie taski, przechodzimy też przez cały proces deploymentu, testujemy taski na sandboxach aż do wrzucenia konkretnej wytycznej na produkcje.

Te opisy wynikają z najczęściej pojawiających sie sposobów wdrażania wytycznych optymalizacyjnych

Ile kosztuje audyt SEO

Najtrudniejsza kwestia podobona do pytania na rozmowie kwalifikacyjnej: „Ile chciałby Pan zarabiać?”. Odpowiedź będzie wymijająca: to zależy.

Na popularnych portalach aukcyjnych można znaleźć oferty audytów SEO za 100 zł ale trudno tu dyskutować czy to poważne oferty. Taki audyt to będzie po prostu raport z któregoś z automatów ale niestety w takim audycie nie zostaną wykryte często poważne błędy.

Dla małych stron zlecanie kompleksowego audytu może być nieopłacalne bo tutaj lepiej skorzystać z oferty na SEO która z grubsza obejmuje optymalizacje techniczną, optymalizację kontentu oraz link building a ponieważ częścią optymalizacji technicznej na starcie współpracy powinien by ć audyt SEO wtedy taki wariant jest najbadziej opłacalny

Dla większych serwisów, sklepów które zlecają audyt bo zmieniają platormę, nie mają już wzrostów ruchu lub po prostu go nie generują ceny audytów SEO zaczynają sie od kilku a kończą na kilkunastu, kilkudziesięciu tysiącach złotych. Dlaczego tak dużo ktoś zapyta? Ano dlatego że jednak jakiś gośc który siedzi w temacie tak jak ja parenaście lat będzie musiał na taki audyt poświęcić masę godzin, odpalić dużo oprogramowania, napisać dużo stron elaboratu (a żaden SEOwiec tego nie lubi) i też wziąć odpowiedzialność za wdrożenie tego i danie gwarancji że po wdrożeniu wszystko pójdzie do góry a nie spadnie.

Efekty audytu SEO

Zlecając audyt SEO spodziewamy się konkretnego efektu w postaci dobrze konwertującego, kalorycznego ruchu

Efekty wprwoadzenia audytu SEO
Przykładowe efekty wprowadzenia audytu SEO

Efekty po wprowadzeniu wytycznych

Efektem końcowym wynikającym z wdrożenia audytu ma być po prostu sprzedaż. Sprzedaż usług, produktów na stronie czy pośrednia – forumlarz kontaktowy, czy bezpośredni zakup w witrynie. Natomiast schodząc na poziom niżej skutkiem wdrożenia audytu SEO będą:

  • Poprawa widoczności na najwazniejsze słowa kluczowe ale przede wszystkim pozyskanie ruchu z fraz z długiego ogona
  • Poprawa konwertywności ruchu – wzrost współczynnika konwersji, spadek współczynnika odrzuceń
  • Poprawa użyteczności strony (szybsze ładowanie, kierowanie userów z wyszukiwarki na podstrony na które chcieli trafić)
  • Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu z google organic – wyeliminowanie błędów które przy kolejnym update algorytmu mogłby nam zaszkodzić
  • No i najważniejsze wzrost sprzedaży. Więcej dobrze knwertujących fraz = większa sprzedaż

Kiedy będą widoczne efekty audytu SEO

Dobrze przeproawdzony audyt, idealnie bez potknięć wdrożony na silnej domenie (z historią, z linkami) przyniesie efekt w zasadzie w krótkim czasie po jego wdrożeniu. Oczywiście wszystko zależy od tego jak duża była to witryna i jakie błędy miała. Czasami jest to miesiąc czasami pół roku. W przypadku witryn bez historii, bez linków bez początkowej widoczności ten czas będzie się wydłużał i może być tak że efekt też nie będzie spektakularny dlatego w przypadku wielu witryn sam audyt to dopiero początek.

Monitorowanie efektów audytu

W idealnej sytuacji w której nagle rozdzwaniają się telefony a nie było żadnej innej kampanii marketingowej poza SEO możemy być pewni że wprowadzenie wytycznych się udało 🙂 Jednak efekty audytu będą przychodziły raczej stopniowo więc warto monitorować wpływ audytu na naszą stronę. Najlepiej monitorować następującymi narzędziami:

  • Google Analytics – oczywiście podstawa bo będziemy widzieli wzrost ruchu i sprzedaży na źrodle oganic
  • Google Search Console – narzędzie które pozwoli nam sprawdzić czy pojawiamy się na nowe frazy i czy ruch z „google” rośnie
  • Różnego rodzaju monitoringu fraz: semstorm, senuto – bardzo fajne narzędzia kóre już na pierwszy rzut oka bez zagłębiania się w temat pokażą czy idziemy w dobrą stronę
Monitorowanie efektów audytu SEO
Monitorowanie efektów audytu SEO

Czy audyt SEO to już wszystko co muszę zrobić?

Audyt SEO to początek zabawy z pozyskiwaniem ruchu z wyszukiwarek internetowych. Sam audyt jest pakietem startowym przy ozpoczynaniu współpracy, bardzo istotnym jednak nie wszystkim co jeszcze należy zrobić:

  • Link building – czyli w dużym uproszczeniu pozyskiwanie linków prowadzących do strony
  • Ciągła optymalizacja strony która się rozwija
  • Nowe treści
  • Nowe funkcjonalności na stronie które trzeba sprawdzić, zoptymalizować

Sam audyt SEO jest wystarczający w paru przypadkach:

  • Stawiamy nową wersję serwisu i chcemy mieć pewnośc że będzie lepsza niż obecna, poprawić
  • Jak w kroku poprzednim jesteśmy na nowym sewisie który jednak niespełnia pokładanych w nim nadzieji a wczesniej nie wykonaliśmy audytu
  • Chcemy ocenić jakość poprzednio wykonanej optymalizacji lub wykonujemy taki audyt cyklicznie a resztę tematu SEO wykonujemy in house

Podsumowanie

Powyższy tekst nie wyczerpuje oczywiście tematu bo temat audytu SEO to olbrzymie zagadnienie. Audyt SEO to powinna być podstawa do rozpoczęcia współpracy mającej na celu pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek internetowych. Dobrze wykonany i wdrożony audyt będzie fundamentem dla dalszych działań pozycjonerskich.